Jak skutecznie wykorzystać komunikację asertywną?

Komunikacja asertywna
12-02-22 |
Autor wpisu @Admin

Asertywność pozwala na komunikowanie swoich potrzeb i pragnień bez poświęcania uwagi innym. Wyrażając się w sposób asertywny, umożliwiasz innym zrozumienie Twojego punktu widzenia, co z kolei sprzyja lepszej współpracy i zaufaniu. Asertywność pozwala także szanować samego siebie, co ma kluczowe znaczenie dla pewności siebie i poczucia własnej wartości.

Jakie są zalety komunikacji asertywnej?

Asertywna komunikacja pozwala na wyrażanie swoich myśli i uczuć bez naruszania poczucia własnej wartości. Umożliwia również przekazanie informacji bez wywoływania u drugiej osoby poczucia dyskomfortu lub urazy. Asertywna komunikacja jest szczególnie przydatna w kontaktach z osobami, które mają nad nami władzę, np. z szefem czy nauczycielem. Jest też pomocna, gdy chcemy wyrazić swoje uczucia bliskiej osobie bez wywoływania konfliktu.

Prawidłowo stosowana asertywność może pomóc w kontrolowaniu poziomu stresu, zwiększeniu pewności siebie i nawiązaniu lepszych relacji z innymi. Pomaga także uniknąć bierności lub agresji w komunikacji z innymi.

Dlaczego warto stosować komunikację asertywną?

Komunikacja asertywna to bardziej pozytywny sposób komunikowania swoich potrzeb i uczuć. Jest to zdrowszy sposób komunikacji, ponieważ nie wiąże się z pasywno-agresywnym zachowaniem. Kiedy jesteśmy asertywni, komunikujemy się bezpośrednio i dajemy innym znać, czego od nich oczekujemy. Szanujemy innych, ale szanujemy też samych siebie. Przekonasz się, że asertywne komunikowanie się pozwoli Ci nawiązać bardziej pozytywne i zdrowe relacje z innymi.

Asertywna komunikacja to świetny sposób na radzenie sobie z konfrontacją. Konfrontacja może być stresująca, ale dzięki asertywnej komunikacji łatwiej będzie Ci dać innym do zrozumienia, czego od nich oczekujesz, nie pozwalając, by stres wywołał u Ciebie agresywną reakcję.

W jaki sposób rozpoznać czy nasza komunikacja jest asertywna?

Istnieje kilka oznak świadczących o tym, że jesteś asertywny, a nie agresywny. Osoba asertywna jest szczera, ale rozważna, chętnie wyraża swoje myśli i uczucia, ale jednocześnie szanuje innych. Osoba asertywna jest pewna siebie i pozytywnie nastawiona, nie jest pasywna ani uległa, ale jest gotowa bronić swoich racji bez konfrontacji.

Osoba korzystająca z komunikacji asertywnej szanuje uczucia drugiej osoby, ale jest też pewna siebie, chętnie wyraża swoje myśli i uczucia, nie martwiąc się o to, jak zareaguje druga osoba.

Jak skutecznie komunikować się asertywnie?

Bycie asertywnym to nie to samo, co bycie agresywnym. Kiedy komunikujemy się asertywnie, dajemy innym znać, czego oczekujemy od danej sytuacji, ale robimy to w sposób, który jest wyrazem szacunku dla drugiej osoby i jej potrzeb.

Asertywna komunikacja nie polega na byciu natarczywym, wymagającym ani na robieniu założeń na temat tego, co inni myślą o Tobie lub Twoich potrzebach. Nie polega też na umniejszaniu innych ani na sprawianiu, by czuli się nieważni. Komunikacja asertywna polega na wyrażaniu swoich potrzeb bez wywoływania u innych poczucia bycia nieważnym.

Komentuj artykuł